Gå videre til hovedindholdet

Dyreholds opgave A

Dette er vores besvarelse af opgave A i forbindelse med vores dyreholds-forløb


Mål for dyreholdet


1. Vælg en bruger/borger gruppe
Vores målgruppe er børnehave.


Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.


2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?

Vi ønsker at styrke børnenes udvikling af naturdannelse. En rapport fra Center for børn og natur beskriver hvordan børns naturdannelse består af 5 elementer, der til sammen og hver for sig er med til at danne og udvikle børns natursyn (Hartmeyer & Præstholm 2021, s 23). De fem elementer er det materielle, det erfaringsbaserede, det kognitive, det følelsesmæssige og det filosofiske.

Det er vores hypotese at et dyrehold, og arbejdet med dyr i det hele taget, især er med til at styrke det følelsesmæssige, det kognitive og det erfaringsbaserede element. Børn er naturligt nysgerrige på dyr, og dyr vækker både følelser og tanker hos børn (Didriksen 2008, s 27).

De fem elementer samspiller også, og kan styrke hinanden. Vi tænker, at børn først vil skabe en følelsesmæssig forbindelse til dyreholdet, og at denne relation vil gøre dem nysgerrige på at lære mere om dyret, og have lyst til at håndtere og arbejde kropsligt/fysisk med dyret.


3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?

Dyret skal kunne placeres tilgængeligt for brugeren, da det skal kunne ses, observeres og røres. Så barnet får skabt en følelsesmæssig relation til dyrene, og stiller sig nysgerrig på dyrene, uden at pædagogen inddrager sig for meget i barnets nysgerrighed. Så barnet får viden gennem at stille sig undrende overfor den måde vi passer dyrene på, lidt gennem de forskellige didaktiske metoder, hvor mikroforsker metoden spiller godt ind.

Det at følge et dyrs proces og observere det hen over tid, udgør i en aktiv proces som de følger gennem tid (Hartmeyer & Præstholm 2021, s 25-26)


4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?

(Vi har ikke selv læst så meget om ørkenrotter endnu, så vi besvarer dette spørgsmål på et lidt overfladisk plan, og stiller også spørgsmål til os selv som vi håber at besvare undervejs i forløbet)
  • Halen: hvad bruger ørkenrotten halen til? Hvordan kan vi undersøge dette?
  • Mad: hvad spiser den? Vi har læst den er glad for solsikkekerner, og at man også kan give den melorme
  • Hvor bor den? Ørkenrotten er glad for at grave gange, hvordan kan dette akkommoderes?
  • Munden: hvilken slags tænder har ørkenrotter og har det betydning for hvad den kan spise?
  • Øjne: ørkenrotten er nataktiv, så den har nok meget store øjne så den bedre kan se
  • Ørkenrotter som kæledyr? - go eller no go? - Ørkenrotten kan være et godt kæledyr, men det er ikke en god idé til børn under ca. 10 år. De bliver ikke lige så tamme som kaniner, marsvin og tam rotter

5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?

Tegn på biodiversitet, gennem at få en læring om hvad spiser vi af kød, behandler vi dyrene godt, passer vi godt på deres fødekæde og planterne vi mennesker også lever af.

Et tegn at se er at de begynder at drage omsorg for andre end dem selv, for dyrene, får en relation til naturen gennem nysgerrighed på dyrene vi har.

Tegn på at de begynder at få bredere viden, med at de får et bredere ordforråd inden for det vi har med at gøre.

De lære etikken i at holde et dyr, hvordan brugeren føler at de har skabt et godt hjem for dyrene.


Litteratur

Didriksen, U. & Hyllested, T. (2008). Er dyr til børn - er børn til dyr. Skoletjenesten Zoologisk Have.

Hartmeyer, R. & Præstholm, S (2021). Børns naturdannelse. Center for børn og natur.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Plante dag :)

 Plante dag  Idag har vi sået kerner og frø, og så skal vi se om vi kan få dem til at spire.  I vores Mini drivhus har vi plantet 7 forskellige kerner og frø.  Lilla: Solsikke  Grøn: Citron Pink: Peberfrugt  Blå: Æble  Orange 1: Radise Træ: Chili  Orange 2: Nektarin  Vi har startet med at fylde jord og vand i potteplanterne og så stoppet de forskellige frø og korn i. Vi er spændte på om æblet vil spire, idet vi bagefter læste, at æblekerner først skal på køl i 2 måneder for at bryde kernen og få hvile, så måske ser vi ikke nogen vækst, fordi kernen stadig er i dvale. Udenfor i højbede, planter vi andre forskellige korn og frø. Vi lugede to bede fri, lavede riller og fyldte dem med forskellige frø, rødbede, pastinak, 2 slags bønner, persille, rucola, løg og hyrdetaske. Vi har beholdt noget persille og stedmorsblomst som allerede var plantede i bedene.  Hyrdetaske var en plante vi allerede fandt i højbedet. Her tog vi frøene og plantede ud...

Båldag

 I går afholdt vi båldag med hele klassen Vi dissekerede først ørreder, som bagefter blev enten bagt i dej eller røget i en Kasper Røghat. Dejen rundt om fisken består af vand, mel og lidt salt. inden vi pakkede dem ind i dejen, er alle fiskene saltede  på inder og ydersiden, og hvilet i en time i køleskabet, så de blev drænet for væske inden de kom på bålet eller i Kasper Røghatten.  I et andet bål lavede vi bananklatkager på en bålplade. På et helt tredje bål blev der lavet "frikadeller" som bestod af skvalderkål, æg og cornflakes samt lidt mel. på trods af at de ikke indeholdte kød, hang de fint sammen og smagte også udmærket ;)  Ved siden af på et bålkomfur blev der lavet suppe, som bestod af brændenælder, gulerødder, pastinak, løg, hvidløg og en masse krydderriger :P  Her er et billede af resterne fra suppen, samt hænder der er smurt ind i frikadellefars Her står jeg (Cecilie M) og giver tumbs up, mens jeg får røg i øjnene :))

Bladaktivitet på vores Biotop

Vi har idag d. 17/8 været ude på vores biotop og indsamle blade til blad aftryk. Som en del af vores forløb omkring vores Biotop, skal vi også igangsætte to aktiviteter, vores første aktivitet gik ud på at lave insektfælde (kan ses i et andet blogindlæg) og som vores anden aktivitet har vi tænkt os at gå ud og indsamle forskellige blade som vi vil bruge til bladaftryk. 🌿🍀 Vi har samlet forskellige blade ude fra vores biotop, som vi har taget med hjem og så malet med maling på dem, hvorefter vi så har trykket dem over på en hvid t-shirt. Det har tænkt som værende en god aktivitet til børn i børnehavealderen, giver god mulighed for at udtrykke/udfolde sig kreativt med ting fra naturen. Vi ville stille spørgende spørgsmål til børnene om de ved hvad de forskellige blade har af navne, eller om det minder om noget de kender til fra naturen. Så få forklaret ud fra de blade de finder i skoven, hvad det er for nogen og om det noget man kan spise. Skabe dem en relation til naturens gang omkri...