Gå videre til hovedindholdet

Dyreholds opgave A

Dette er vores besvarelse af opgave A i forbindelse med vores dyreholds-forløb


Mål for dyreholdet


1. Vælg en bruger/borger gruppe
Vores målgruppe er børnehave.


Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.


2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?

Vi ønsker at styrke børnenes udvikling af naturdannelse. En rapport fra Center for børn og natur beskriver hvordan børns naturdannelse består af 5 elementer, der til sammen og hver for sig er med til at danne og udvikle børns natursyn (Hartmeyer & Præstholm 2021, s 23). De fem elementer er det materielle, det erfaringsbaserede, det kognitive, det følelsesmæssige og det filosofiske.

Det er vores hypotese at et dyrehold, og arbejdet med dyr i det hele taget, især er med til at styrke det følelsesmæssige, det kognitive og det erfaringsbaserede element. Børn er naturligt nysgerrige på dyr, og dyr vækker både følelser og tanker hos børn (Didriksen 2008, s 27).

De fem elementer samspiller også, og kan styrke hinanden. Vi tænker, at børn først vil skabe en følelsesmæssig forbindelse til dyreholdet, og at denne relation vil gøre dem nysgerrige på at lære mere om dyret, og have lyst til at håndtere og arbejde kropsligt/fysisk med dyret.


3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?

Dyret skal kunne placeres tilgængeligt for brugeren, da det skal kunne ses, observeres og røres. Så barnet får skabt en følelsesmæssig relation til dyrene, og stiller sig nysgerrig på dyrene, uden at pædagogen inddrager sig for meget i barnets nysgerrighed. Så barnet får viden gennem at stille sig undrende overfor den måde vi passer dyrene på, lidt gennem de forskellige didaktiske metoder, hvor mikroforsker metoden spiller godt ind.

Det at følge et dyrs proces og observere det hen over tid, udgør i en aktiv proces som de følger gennem tid (Hartmeyer & Præstholm 2021, s 25-26)


4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?

(Vi har ikke selv læst så meget om ørkenrotter endnu, så vi besvarer dette spørgsmål på et lidt overfladisk plan, og stiller også spørgsmål til os selv som vi håber at besvare undervejs i forløbet)
  • Halen: hvad bruger ørkenrotten halen til? Hvordan kan vi undersøge dette?
  • Mad: hvad spiser den? Vi har læst den er glad for solsikkekerner, og at man også kan give den melorme
  • Hvor bor den? Ørkenrotten er glad for at grave gange, hvordan kan dette akkommoderes?
  • Munden: hvilken slags tænder har ørkenrotter og har det betydning for hvad den kan spise?
  • Øjne: ørkenrotten er nataktiv, så den har nok meget store øjne så den bedre kan se
  • Ørkenrotter som kæledyr? - go eller no go? - Ørkenrotten kan være et godt kæledyr, men det er ikke en god idé til børn under ca. 10 år. De bliver ikke lige så tamme som kaniner, marsvin og tam rotter

5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?

Tegn på biodiversitet, gennem at få en læring om hvad spiser vi af kød, behandler vi dyrene godt, passer vi godt på deres fødekæde og planterne vi mennesker også lever af.

Et tegn at se er at de begynder at drage omsorg for andre end dem selv, for dyrene, får en relation til naturen gennem nysgerrighed på dyrene vi har.

Tegn på at de begynder at få bredere viden, med at de får et bredere ordforråd inden for det vi har med at gøre.

De lære etikken i at holde et dyr, hvordan brugeren føler at de har skabt et godt hjem for dyrene.


Litteratur

Didriksen, U. & Hyllested, T. (2008). Er dyr til børn - er børn til dyr. Skoletjenesten Zoologisk Have.

Hartmeyer, R. & Præstholm, S (2021). Børns naturdannelse. Center for børn og natur.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dyreholdsopgave D & E

  Dyreholdsopgave D Dokumentation og formidling 13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte? Skabe en relation til dyret. Lære at tage ansvar for et andet væsent. At være forsigtig og tage hensyn.  Lære om biodiversitet / bæredygtighed, gennem at så frø og finde ud af hvor det kommer fra og hvor er det vilde ørkenrotter holder til og stammer fra, gennem billeder f.eks.  14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.) Vi ville bruge en bog ved navn “pas godt på din ørkenrotte”, som vi så vil formidle videre til børnene. Vi vil demonstrere nogle valgte emner, ud fra bogen der er valgt.  f.eks. der er et afsnit omkring mad til en ørkenrotte, som vi vil demonstrere ved at formere nogle forskellige kerner, som ørkenrotterne godt kan lide. Vi vil så nogle forskellige kerner i våd jord, og så se udviklingen i at de gror, som en slags jord til bord til ørkenrotterne og som b

Friluftstur 🌳

Friluftstur til Bergs Plads 🌳 Torsdag d. 9/6 tog vi i fælleskab ud til Bergs Plads for at overnatte en enkelt nat. Turen bød på mange spænende indtryk 😃 Vi ankom ved Bergs Plads kl. 11:30 og pakkede vores ting ud, og ventede på de sidste skulle ankomme. Derefter valgte vi at gå en tur i området for at udforske hvor vi egentlig var taget på tur hen. Her kom vi forbi dyrehaven hvor der lå en kilde, som man kunne drikke af 🔜 Sophies kilde. vandet omkring kilden havde fået et rødligt skær pga. det store jern indhold i vandet. Herefter delte vi os i to grupper, hvor den ene gruppe gik tilbage til pladsen og den anden gruppe gik videre rundt for at se om der var mere at se på, og det må man sige at det var der! ✌ For ikke nok med den smukke natur vi fik set, så fik vi også set en stor flok hjorte. Man kunne dog godt fornemme at de var semi vante til mennesker der færdes gennem dyrehaven da man kunne komme relativt tæt på dem alligevel.🐛 Derefter ankom vi tilbage til pladsen hvor vi holdt

Frøbomber - biodiversitet / bæredygtighed.

 Vi har idag 22/8 lavet 7 frøbomber.  1.Vi startede med at samle mange forskellige frøarter, som vi fandt ude omkring skolens areal, vi har gået efter alt hvad der kunne spottes på vores vej som havde frøer i sig. 2.Vi har så sorteret alt det vi har fundet, så det kun var frøer vi havde tilbage. 3.Vi har blandet jord og så ler i blandingen, som også kan findes ude i naturen, da der findes ler og jord næsten overalt i naturen.  4.Det er lavet om til 7 forskellige frøbomber, som det bliver kaldt, når det hele er blandet sammen i kugler. 5.Derefter har vi kastet de forskellige frøbomber ud omring skolens areal, hvor der ikke er så meget liv af planter og godt kunne mangle noget nyt liv.  Vi tænker det ville gå godt til børn i børnehave, det giver nogen gode sansemuligheder i forhold til at blande det sammen. Få kendskaben til de forskellige planter og blomster at der findes frø i næsten det hele der er rundt om os i naturen.  og så ud og kaste dem de forskellige steder og så forhåbentlig