Gå videre til hovedindholdet

Aktivitet på biotopen: Insektfælder

Som en aktivitet på vores biotop vælger vi at sætte insektfælder.


Didaktiske overvejelser

Vi vil prøve at anvende mikroforsker-metoden for på den måde at udbygge vores kendskab til metoden og bedre kunne anvende den i praksis senere.
Denne arbejdsmetode er en praktisk måde at begynde at introducere børn til de naturvidenskabelige færdigheder, som skal understøtte udviklingen af naturfaglig kompetence (Ejbye-Ernst & Stokholm 2015, s 183).

Mikroforsker
Metoden består af forskellige aktiviteter og spørgsmål, som man systematisk gennemgår i jagten på naturvidenskabelige fænomener. Vi gennemgår metodens skridt fra to perspektiver, både vores eget og et børneperspektiv som hvis vi udførte aktiviteten med børnehavebørn. Dette perspektiv skriver vi en anden farve.


1. Gå ud i naturen

På besøg i biotopen kunne vi allerede se mange små dyr i skovbunden

Det er vores erfaring, at børn generelt er nysgerrige og glade for at gå i skoven. Hvis formålet med forløbet er at undersøge hvirvelløse dyr, kunne det være en ide at planlægge turen om sommeren hvor dyrene er mest aktive. Umiddelbart burde man hurtigt kunne finde de første mange dyr bare med øjnene, og derefter kan man begynde at åbne op for spørgsmål omkring hvordan vi kan indfange dem.



2. Jeg undrer mig over

Hvilke dyr findes der på biotopen?
Hvordan kan vi indfange disse dyr?
Hvad lever disse dyr af?

Mikroforsker-metoden foreslår her at indgå i en dialog med børnene, og derigennem støtte deres undren og initiativer.


3. Hvorfor er det sådan?

Vi tror at vi kan finde mange hvirvelløse dyr, såsom bænkebidere, myrer og edderkopper.
Vi tror at vi kan fange disse dyr i diverse fælder, som de falder ned i når de går på skovbunden

Her kan pædagogen igen støtte børnenes iagttagelser ved at stille åbne spørgsmål, og lade børnene gætte sig til svarene. Hvorfor tror I der er mange dyr nu?



4. Læg en plan

Vi har viden om flere forskellige slags insektfælder, herunder faldfælder og kartoffelfælder. På hjemmesiden https://www.skoven-i-skolen.dk/content/7-m%C3%A5der-fange-sm%C3%A5-dyr læser vi om disse fælder, og får desuden inspiration til også at medbringe insektnet og en dug så vi også kan prøve at fange insekter med net eller ryste dem ud af træer. Derfor vælger vi at opdele aktiviteten i to dele, på dag 1 sætter vi insektfælder som skal stå natten over, og dagen efter kommer vi tilbage for at undersøge fælderne, samt forsøge at fange flere insekter med net og hænder

Her kan pædagogen igen lade børnene tage styringen og komme med forslag til forsøg og aktiviteter. Pædagogen kan svare på opklarende spørgsmål, eller hjælpe gruppen videre hvis de går i stå


5. Hent oplysninger

Ude i biotopen vrimlede det med en masse forskellige slags dyr, alt fra myg til salamandre

Vi startede med at gå ud og tjekke til vores to faldfælder som blev sat i jorden i går (d. 21/6) og her var der gevinst i form af forskellige snegle samt en løbebille.

Vi fandt tre slags skovsnegle, på billedet herunder er to af dem, den sorte skovsnegl og den røde skovsnegl. Derudover fandt vi en brun skovsnegl. 

Og en løbebille
  • Langt de fleste løbebiller er ikke meget over 1 cm, og adskillige endog ganske små.
  • Markglansløberen (Bembidion lampros) er kun ca. 4 mm. Den er en af de mest almindelige løbebiller i det dyrkede land.


Bænkebiddere
  • De fleste bænkebidere er grå.
  • De har et fladt ovalt skjold, der består af mange led.
  • De går på 7 par ben, og mærker verden med 2 lange antenner.



Derefter gik vi videre med at udforske i området vi startede med at grave lidt i jorden, her fandt vi et par bænkebiddere, en løbebille mere samt en regnorm. Vi kiggede også i træerne og her fandt vi nogle edderkopper som vi ikke fik taget billeder af da de var ret små :(

Regnorm

 



Vi besluttede os også for at forsøge os med at vende et par træstubbe og her var der bid. Vi fandt et bænkebidder bo med mange bænkebiddere i mangeforsellige størelser. derudover fandt vi flere løbebiller samt to forskellige slags salamandere (https://reptilia.dk/salamander/) .

En lille vand salamander
  • Mørkebrun ryg og lys bug med mørke pletter og en orange striber. Har også mørke længdestriber ved hovedet
En bjergsalamander
  • Mørk ryg og ensfarvet rød/gul bug. Ingen aftegninger
  • Bredt hoved




Mikroforsker foreslår at de voksne leder aktiviteten, som skal udføres af børnene. Børnene tages med i processen


6. Vi har fundet ud af

Da det var en kold og overskyet dag, valgte vi ikke at prøve at fange med net. I det hele taget var aktiviteten på biotopen mindsket ift dagen før hvor vi satte fælderne, så det “vrimlede” ikke med dyr som vi måske først antog, men vi fandt stadig en del.
På en varmere dag kunne vi godt tænke os at prøve at fange dyr med nettet, eller måske sætte faldfælder op igen.

Her er det igen vigtigt med en dialog med børnene, hvor man gennemgår hvad man har fundet ud af og snakker om hvad der virkede og ikke virkede. Selv hvis man kommer frem til et andet resultat end man regnede med, eller at forsøget ikke virkede, er der masser at reflektere over sammen, og måske udvikle nye hypoteser og dertilhørende eksperimenter sammen


7. Fortæl til andre

Vi viser vores fund og proces gennem denne blog og i sidste ende til eksamen.

Der er mange måder børnehavebørn kunne fremlægge resultaterne på, fx en udstilling for hele børnehaven eller forældrene. Børnene kunne lave plancher, men man kunne også gå den digitale vej og fx lave en bog i BookCreator, hvor der både kan være skrift, billeder og lydoptagelser.


Litteratur

Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Systime

https://denstoredanske.lex.dk/l%C3%B8bebiller

https://kriblekrable.dk/mikroforsker/

https://reptilia.dk/salamander/

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dyreholdsopgave D & E

  Dyreholdsopgave D Dokumentation og formidling 13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte? Skabe en relation til dyret. Lære at tage ansvar for et andet væsent. At være forsigtig og tage hensyn.  Lære om biodiversitet / bæredygtighed, gennem at så frø og finde ud af hvor det kommer fra og hvor er det vilde ørkenrotter holder til og stammer fra, gennem billeder f.eks.  14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.) Vi ville bruge en bog ved navn “pas godt på din ørkenrotte”, som vi så vil formidle videre til børnene. Vi vil demonstrere nogle valgte emner, ud fra bogen der er valgt.  f.eks. der er et afsnit omkring mad til en ørkenrotte, som vi vil demonstrere ved at formere nogle forskellige kerner, som ørkenrotterne godt kan lide. Vi vil så nogle forskellige kerner i våd jord, og så se udviklingen i at de gror, som en slags jord til bord til ørkenrotterne og som b

Friluftstur 🌳

Friluftstur til Bergs Plads 🌳 Torsdag d. 9/6 tog vi i fælleskab ud til Bergs Plads for at overnatte en enkelt nat. Turen bød på mange spænende indtryk 😃 Vi ankom ved Bergs Plads kl. 11:30 og pakkede vores ting ud, og ventede på de sidste skulle ankomme. Derefter valgte vi at gå en tur i området for at udforske hvor vi egentlig var taget på tur hen. Her kom vi forbi dyrehaven hvor der lå en kilde, som man kunne drikke af 🔜 Sophies kilde. vandet omkring kilden havde fået et rødligt skær pga. det store jern indhold i vandet. Herefter delte vi os i to grupper, hvor den ene gruppe gik tilbage til pladsen og den anden gruppe gik videre rundt for at se om der var mere at se på, og det må man sige at det var der! ✌ For ikke nok med den smukke natur vi fik set, så fik vi også set en stor flok hjorte. Man kunne dog godt fornemme at de var semi vante til mennesker der færdes gennem dyrehaven da man kunne komme relativt tæt på dem alligevel.🐛 Derefter ankom vi tilbage til pladsen hvor vi holdt

Frøbomber - biodiversitet / bæredygtighed.

 Vi har idag 22/8 lavet 7 frøbomber.  1.Vi startede med at samle mange forskellige frøarter, som vi fandt ude omkring skolens areal, vi har gået efter alt hvad der kunne spottes på vores vej som havde frøer i sig. 2.Vi har så sorteret alt det vi har fundet, så det kun var frøer vi havde tilbage. 3.Vi har blandet jord og så ler i blandingen, som også kan findes ude i naturen, da der findes ler og jord næsten overalt i naturen.  4.Det er lavet om til 7 forskellige frøbomber, som det bliver kaldt, når det hele er blandet sammen i kugler. 5.Derefter har vi kastet de forskellige frøbomber ud omring skolens areal, hvor der ikke er så meget liv af planter og godt kunne mangle noget nyt liv.  Vi tænker det ville gå godt til børn i børnehave, det giver nogen gode sansemuligheder i forhold til at blande det sammen. Få kendskaben til de forskellige planter og blomster at der findes frø i næsten det hele der er rundt om os i naturen.  og så ud og kaste dem de forskellige steder og så forhåbentlig