Gå videre til hovedindholdet

Aktivitet på biotopen: Insektfælder

Som en aktivitet på vores biotop vælger vi at sætte insektfælder.


Didaktiske overvejelser

Vi vil prøve at anvende mikroforsker-metoden for på den måde at udbygge vores kendskab til metoden og bedre kunne anvende den i praksis senere.
Denne arbejdsmetode er en praktisk måde at begynde at introducere børn til de naturvidenskabelige færdigheder, som skal understøtte udviklingen af naturfaglig kompetence (Ejbye-Ernst & Stokholm 2015, s 183).

Mikroforsker
Metoden består af forskellige aktiviteter og spørgsmål, som man systematisk gennemgår i jagten på naturvidenskabelige fænomener. Vi gennemgår metodens skridt fra to perspektiver, både vores eget og et børneperspektiv som hvis vi udførte aktiviteten med børnehavebørn. Dette perspektiv skriver vi en anden farve.


1. Gå ud i naturen

På besøg i biotopen kunne vi allerede se mange små dyr i skovbunden

Det er vores erfaring, at børn generelt er nysgerrige og glade for at gå i skoven. Hvis formålet med forløbet er at undersøge hvirvelløse dyr, kunne det være en ide at planlægge turen om sommeren hvor dyrene er mest aktive. Umiddelbart burde man hurtigt kunne finde de første mange dyr bare med øjnene, og derefter kan man begynde at åbne op for spørgsmål omkring hvordan vi kan indfange dem.



2. Jeg undrer mig over

Hvilke dyr findes der på biotopen?
Hvordan kan vi indfange disse dyr?
Hvad lever disse dyr af?

Mikroforsker-metoden foreslår her at indgå i en dialog med børnene, og derigennem støtte deres undren og initiativer.


3. Hvorfor er det sådan?

Vi tror at vi kan finde mange hvirvelløse dyr, såsom bænkebidere, myrer og edderkopper.
Vi tror at vi kan fange disse dyr i diverse fælder, som de falder ned i når de går på skovbunden

Her kan pædagogen igen støtte børnenes iagttagelser ved at stille åbne spørgsmål, og lade børnene gætte sig til svarene. Hvorfor tror I der er mange dyr nu?



4. Læg en plan

Vi har viden om flere forskellige slags insektfælder, herunder faldfælder og kartoffelfælder. På hjemmesiden https://www.skoven-i-skolen.dk/content/7-m%C3%A5der-fange-sm%C3%A5-dyr læser vi om disse fælder, og får desuden inspiration til også at medbringe insektnet og en dug så vi også kan prøve at fange insekter med net eller ryste dem ud af træer. Derfor vælger vi at opdele aktiviteten i to dele, på dag 1 sætter vi insektfælder som skal stå natten over, og dagen efter kommer vi tilbage for at undersøge fælderne, samt forsøge at fange flere insekter med net og hænder

Her kan pædagogen igen lade børnene tage styringen og komme med forslag til forsøg og aktiviteter. Pædagogen kan svare på opklarende spørgsmål, eller hjælpe gruppen videre hvis de går i stå


5. Hent oplysninger

Ude i biotopen vrimlede det med en masse forskellige slags dyr, alt fra myg til salamandre

Vi startede med at gå ud og tjekke til vores to faldfælder som blev sat i jorden i går (d. 21/6) og her var der gevinst i form af forskellige snegle samt en løbebille.

Vi fandt tre slags skovsnegle, på billedet herunder er to af dem, den sorte skovsnegl og den røde skovsnegl. Derudover fandt vi en brun skovsnegl. 

Og en løbebille
  • Langt de fleste løbebiller er ikke meget over 1 cm, og adskillige endog ganske små.
  • Markglansløberen (Bembidion lampros) er kun ca. 4 mm. Den er en af de mest almindelige løbebiller i det dyrkede land.


Bænkebiddere
  • De fleste bænkebidere er grå.
  • De har et fladt ovalt skjold, der består af mange led.
  • De går på 7 par ben, og mærker verden med 2 lange antenner.



Derefter gik vi videre med at udforske i området vi startede med at grave lidt i jorden, her fandt vi et par bænkebiddere, en løbebille mere samt en regnorm. Vi kiggede også i træerne og her fandt vi nogle edderkopper som vi ikke fik taget billeder af da de var ret små :(

Regnorm

 



Vi besluttede os også for at forsøge os med at vende et par træstubbe og her var der bid. Vi fandt et bænkebidder bo med mange bænkebiddere i mangeforsellige størelser. derudover fandt vi flere løbebiller samt to forskellige slags salamandere (https://reptilia.dk/salamander/) .

En lille vand salamander
  • Mørkebrun ryg og lys bug med mørke pletter og en orange striber. Har også mørke længdestriber ved hovedet
En bjergsalamander
  • Mørk ryg og ensfarvet rød/gul bug. Ingen aftegninger
  • Bredt hoved




Mikroforsker foreslår at de voksne leder aktiviteten, som skal udføres af børnene. Børnene tages med i processen


6. Vi har fundet ud af

Da det var en kold og overskyet dag, valgte vi ikke at prøve at fange med net. I det hele taget var aktiviteten på biotopen mindsket ift dagen før hvor vi satte fælderne, så det “vrimlede” ikke med dyr som vi måske først antog, men vi fandt stadig en del.
På en varmere dag kunne vi godt tænke os at prøve at fange dyr med nettet, eller måske sætte faldfælder op igen.

Her er det igen vigtigt med en dialog med børnene, hvor man gennemgår hvad man har fundet ud af og snakker om hvad der virkede og ikke virkede. Selv hvis man kommer frem til et andet resultat end man regnede med, eller at forsøget ikke virkede, er der masser at reflektere over sammen, og måske udvikle nye hypoteser og dertilhørende eksperimenter sammen


7. Fortæl til andre

Vi viser vores fund og proces gennem denne blog og i sidste ende til eksamen.

Der er mange måder børnehavebørn kunne fremlægge resultaterne på, fx en udstilling for hele børnehaven eller forældrene. Børnene kunne lave plancher, men man kunne også gå den digitale vej og fx lave en bog i BookCreator, hvor der både kan være skrift, billeder og lydoptagelser.


Litteratur

Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Systime

https://denstoredanske.lex.dk/l%C3%B8bebiller

https://kriblekrable.dk/mikroforsker/

https://reptilia.dk/salamander/

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Plante dag :)

 Plante dag  Idag har vi sået kerner og frø, og så skal vi se om vi kan få dem til at spire.  I vores Mini drivhus har vi plantet 7 forskellige kerner og frø.  Lilla: Solsikke  Grøn: Citron Pink: Peberfrugt  Blå: Æble  Orange 1: Radise Træ: Chili  Orange 2: Nektarin  Vi har startet med at fylde jord og vand i potteplanterne og så stoppet de forskellige frø og korn i. Vi er spændte på om æblet vil spire, idet vi bagefter læste, at æblekerner først skal på køl i 2 måneder for at bryde kernen og få hvile, så måske ser vi ikke nogen vækst, fordi kernen stadig er i dvale. Udenfor i højbede, planter vi andre forskellige korn og frø. Vi lugede to bede fri, lavede riller og fyldte dem med forskellige frø, rødbede, pastinak, 2 slags bønner, persille, rucola, løg og hyrdetaske. Vi har beholdt noget persille og stedmorsblomst som allerede var plantede i bedene.  Hyrdetaske var en plante vi allerede fandt i højbedet. Her tog vi frøene og plantede ud...

Båldag

 I går afholdt vi båldag med hele klassen Vi dissekerede først ørreder, som bagefter blev enten bagt i dej eller røget i en Kasper Røghat. Dejen rundt om fisken består af vand, mel og lidt salt. inden vi pakkede dem ind i dejen, er alle fiskene saltede  på inder og ydersiden, og hvilet i en time i køleskabet, så de blev drænet for væske inden de kom på bålet eller i Kasper Røghatten.  I et andet bål lavede vi bananklatkager på en bålplade. På et helt tredje bål blev der lavet "frikadeller" som bestod af skvalderkål, æg og cornflakes samt lidt mel. på trods af at de ikke indeholdte kød, hang de fint sammen og smagte også udmærket ;)  Ved siden af på et bålkomfur blev der lavet suppe, som bestod af brændenælder, gulerødder, pastinak, løg, hvidløg og en masse krydderriger :P  Her er et billede af resterne fra suppen, samt hænder der er smurt ind i frikadellefars Her står jeg (Cecilie M) og giver tumbs up, mens jeg får røg i øjnene :))

Bladaktivitet på vores Biotop

Vi har idag d. 17/8 været ude på vores biotop og indsamle blade til blad aftryk. Som en del af vores forløb omkring vores Biotop, skal vi også igangsætte to aktiviteter, vores første aktivitet gik ud på at lave insektfælde (kan ses i et andet blogindlæg) og som vores anden aktivitet har vi tænkt os at gå ud og indsamle forskellige blade som vi vil bruge til bladaftryk. 🌿🍀 Vi har samlet forskellige blade ude fra vores biotop, som vi har taget med hjem og så malet med maling på dem, hvorefter vi så har trykket dem over på en hvid t-shirt. Det har tænkt som værende en god aktivitet til børn i børnehavealderen, giver god mulighed for at udtrykke/udfolde sig kreativt med ting fra naturen. Vi ville stille spørgende spørgsmål til børnene om de ved hvad de forskellige blade har af navne, eller om det minder om noget de kender til fra naturen. Så få forklaret ud fra de blade de finder i skoven, hvad det er for nogen og om det noget man kan spise. Skabe dem en relation til naturens gang omkri...