Gå videre til hovedindholdet

Dagen vores ørkenrotter kom til :)

 Dagen vores ørkenrotter kom til på skolen.💗

Vi har hentet dem i Tyskland, og bragt dem hen til vores skole, hvor det bliver deres nye hjem den næste tid. Til at starte med havde vi taget to beholdere med til at transportere dem i, men dem i dyrehandlen sagde at det ville være bedst for dem at rejse sammen i en beholder for at de ikke blev stresset. Derudover lagde hun også noget af deres hø med ned i beholderen så de havde lidt af deres egen duft med.🐀💞





Vi har fundet et kæmpe bur på skolen som vi var så heldige at vi måtte låne, det er bygget af nogle tidligere studerende der også havde ørkenrotter.😁

Til vores ørkenrotter har vi både købt træspåner og hø, kan i se på billedet nedenunder.

Vi har også købt en madblanding til dem, samt været ude og samle forskellige grene fra naturen ind til dem og massere af papruller.🌾🌽


Home sweet home 🏡 Indtil videre ligner det at de trives fint i deres nye hjem 😀


Vi følte lidt at det var en nødvendighed at få lavet et skilt til vores bur, så de kan have lidt privat liv og ikke bliver overstimuleret af alle de mennesker der går ind og ud af lokalet. For come on, hvem vil ikke gerne nusse med søde dyr 😜

Vi har navngivet vores ørkenrotter, den mørke hedder Gunnar og den lyse hedder Birger. 😍










Vi har nogen billeder af vores ørkenrotter. som i kan se under her. 

Birger
Også Birger





Begge billederne er lige af Birger, da flytningen har været lidt hård ved Gunnar så han tager sig lige en lur 😉

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Udviklingsprojekt opgave 1

  Vores undersøgelsesspørgsmål Er/Føler pædagoger i dagtilbud (sig) klædt på til at varetage opgaven med naturaktiviteter? Hvilke udfordringer ser pædagogerne i arbejdet med naturaktiviteter? Har pædagoger i dagtilbud viden og interesse til at arbejde med natur/science-aktiviteter? Hvilke rammer skal pædagogerne have før der kan arbejdes kvalificeret med natur/science-aktiviteter? Forslag til litteratur Blomgreen, C. B., Christiansen, M., & Ejbye-Ernst, N. (2020). Kortlægning af viden om pædagogers arbejde med science i daginstitutioner: en forskningsoversigt med fokus på international litteratur . VIA University College Ejbye-Ernst, N., Stokholm, D., Christiansen, M. & Blomgreen, C.B. (2022). Børns perspektiver på science - en publikation om børns perspektiver på science i pædagogisk arbejde i daginstitutioner . VIA University College EVA (2015). Natur og naturfænomener i dagtilbud - stærke rødder og nye skud . Danmarks Evalueringsinstitut Vi har desværre ikke nået at søge mer

Dyreholdsopgave D & E

  Dyreholdsopgave D Dokumentation og formidling 13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte? Skabe en relation til dyret. Lære at tage ansvar for et andet væsent. At være forsigtig og tage hensyn.  Lære om biodiversitet / bæredygtighed, gennem at så frø og finde ud af hvor det kommer fra og hvor er det vilde ørkenrotter holder til og stammer fra, gennem billeder f.eks.  14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.) Vi ville bruge en bog ved navn “pas godt på din ørkenrotte”, som vi så vil formidle videre til børnene. Vi vil demonstrere nogle valgte emner, ud fra bogen der er valgt.  f.eks. der er et afsnit omkring mad til en ørkenrotte, som vi vil demonstrere ved at formere nogle forskellige kerner, som ørkenrotterne godt kan lide. Vi vil så nogle forskellige kerner i våd jord, og så se udviklingen i at de gror, som en slags jord til bord til ørkenrotterne og som b

Dyrehold opgave C

  Pædagogiske aktiviteter - kan indgår i praksisafprøvning  (udefestival) 10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen. At holde dyr i fx. en institution kan være med til at fremme og udvikle børnenes naturdannelse. Ifølge Hartmeyer & Præstholm (2021, s 23) er der fem elementer som danner grundlag for børns naturdannelse, herunder det erfaringsbaserede, det følelsesmæssige og det filosofiske. Disse tre elementer er i spil når man holder dyr. Det erfaringsbaserede element er de interaktioner børn har med naturen, og vi kan allerede starte med at fremme dette element, hvis man inddrager børnene i researchen. Her kan man sammen med børnene låne bøger fra biblioteket og læse dem sammen. Ved at involvere børnene er det med til at styrke børnenes natursyn og give dem ejerskab omkring pasningen af dyrene, i stedet for at der bare står en “underviser” og diktere