Gå videre til hovedindholdet

Dagen vores ørkenrotter kom til :)

 Dagen vores ørkenrotter kom til på skolen.💗

Vi har hentet dem i Tyskland, og bragt dem hen til vores skole, hvor det bliver deres nye hjem den næste tid. Til at starte med havde vi taget to beholdere med til at transportere dem i, men dem i dyrehandlen sagde at det ville være bedst for dem at rejse sammen i en beholder for at de ikke blev stresset. Derudover lagde hun også noget af deres hø med ned i beholderen så de havde lidt af deres egen duft med.🐀💞





Vi har fundet et kæmpe bur på skolen som vi var så heldige at vi måtte låne, det er bygget af nogle tidligere studerende der også havde ørkenrotter.😁

Til vores ørkenrotter har vi både købt træspåner og hø, kan i se på billedet nedenunder.

Vi har også købt en madblanding til dem, samt været ude og samle forskellige grene fra naturen ind til dem og massere af papruller.🌾🌽


Home sweet home 🏡 Indtil videre ligner det at de trives fint i deres nye hjem 😀


Vi følte lidt at det var en nødvendighed at få lavet et skilt til vores bur, så de kan have lidt privat liv og ikke bliver overstimuleret af alle de mennesker der går ind og ud af lokalet. For come on, hvem vil ikke gerne nusse med søde dyr 😜

Vi har navngivet vores ørkenrotter, den mørke hedder Gunnar og den lyse hedder Birger. 😍










Vi har nogen billeder af vores ørkenrotter. som i kan se under her. 

Birger
Også Birger





Begge billederne er lige af Birger, da flytningen har været lidt hård ved Gunnar så han tager sig lige en lur 😉

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Plante dag :)

 Plante dag  Idag har vi sået kerner og frø, og så skal vi se om vi kan få dem til at spire.  I vores Mini drivhus har vi plantet 7 forskellige kerner og frø.  Lilla: Solsikke  Grøn: Citron Pink: Peberfrugt  Blå: Æble  Orange 1: Radise Træ: Chili  Orange 2: Nektarin  Vi har startet med at fylde jord og vand i potteplanterne og så stoppet de forskellige frø og korn i. Vi er spændte på om æblet vil spire, idet vi bagefter læste, at æblekerner først skal på køl i 2 måneder for at bryde kernen og få hvile, så måske ser vi ikke nogen vækst, fordi kernen stadig er i dvale. Udenfor i højbede, planter vi andre forskellige korn og frø. Vi lugede to bede fri, lavede riller og fyldte dem med forskellige frø, rødbede, pastinak, 2 slags bønner, persille, rucola, løg og hyrdetaske. Vi har beholdt noget persille og stedmorsblomst som allerede var plantede i bedene.  Hyrdetaske var en plante vi allerede fandt i højbedet. Her tog vi frøene og plantede ud...

Båldag

 I går afholdt vi båldag med hele klassen Vi dissekerede først ørreder, som bagefter blev enten bagt i dej eller røget i en Kasper Røghat. Dejen rundt om fisken består af vand, mel og lidt salt. inden vi pakkede dem ind i dejen, er alle fiskene saltede  på inder og ydersiden, og hvilet i en time i køleskabet, så de blev drænet for væske inden de kom på bålet eller i Kasper Røghatten.  I et andet bål lavede vi bananklatkager på en bålplade. På et helt tredje bål blev der lavet "frikadeller" som bestod af skvalderkål, æg og cornflakes samt lidt mel. på trods af at de ikke indeholdte kød, hang de fint sammen og smagte også udmærket ;)  Ved siden af på et bålkomfur blev der lavet suppe, som bestod af brændenælder, gulerødder, pastinak, løg, hvidløg og en masse krydderriger :P  Her er et billede af resterne fra suppen, samt hænder der er smurt ind i frikadellefars Her står jeg (Cecilie M) og giver tumbs up, mens jeg får røg i øjnene :))

Bladaktivitet på vores Biotop

Vi har idag d. 17/8 været ude på vores biotop og indsamle blade til blad aftryk. Som en del af vores forløb omkring vores Biotop, skal vi også igangsætte to aktiviteter, vores første aktivitet gik ud på at lave insektfælde (kan ses i et andet blogindlæg) og som vores anden aktivitet har vi tænkt os at gå ud og indsamle forskellige blade som vi vil bruge til bladaftryk. 🌿🍀 Vi har samlet forskellige blade ude fra vores biotop, som vi har taget med hjem og så malet med maling på dem, hvorefter vi så har trykket dem over på en hvid t-shirt. Det har tænkt som værende en god aktivitet til børn i børnehavealderen, giver god mulighed for at udtrykke/udfolde sig kreativt med ting fra naturen. Vi ville stille spørgende spørgsmål til børnene om de ved hvad de forskellige blade har af navne, eller om det minder om noget de kender til fra naturen. Så få forklaret ud fra de blade de finder i skoven, hvad det er for nogen og om det noget man kan spise. Skabe dem en relation til naturens gang omkri...