Gå videre til hovedindholdet

Dyrehold opgave B

Dette er vores besvarelse af dyreholdsopgave B


Naturfaglig viden

6. Sæt jer ind i dyrenes behov og adfærd: Føde (hvad, hvordan, hvor ofte). Rede- / skjulemuligheder, klima, sociale muligheder (flokdyr?), dag- eller nataktive?, formering / årscyklus, rengøring osv. osv. Angiv litteratur.


BURET

Ørkenrotter stammer oprindeligt fra Centralasiens stepper, hvor de bygger store underjordiske gangsystemer, de kan her ophobe mad og gemme sig fra fjender (Schmidt-Röger 2007, s 6). Dette vil vi gerne prøve at imitere i vores bur til dem. En gruppe på et tidligere hold har bygget et stort terrarie/bur fyldt med strøelse, og med plexiglas på siderne. Siderne lukkede de til ved at putte pap omkring, for at få ørkenrotterne til at grave gange ud mod glasset så de kunne ses når man tog pappet af. Dette vil vi også gerne efterprøve. 

Det kan være en god ide at lægge grene ned i buet inden man fylder strøelse på, idet det kan give stabilitet (Schmidt-Röger 2007, s 29).

Ørkenrotterne bør ikke få træk, men kan godt holdes ved almindelig stuetemperatur (Dyrenes Beskyttelse 2013, s 3)


I buret skal der være (Schmidt-Röger 2007, s 26-27)

  • Rigelig strøelse, her er høvlspåner fint, eller en blanding med spåner, sand og muldjord (dog må blandingen ikke være for fugtig (Dyrenes Beskyttelse 2013, s 2))

  • Et hus, fx af træ (som ørkenrotterne dog vil gnave i) eller ler/keramik

  • Redemateriale, fx hø, toiletpapir og/eller køkkenrulle - ikke vat!

  • Sand i en lille skål, idet sandbad er en vigtig del af ørkenrotters hygiejne. Sandet skal være chinchillasand, da andet slags sand har for skarpe kanter

  • Drikkeflaske eller skål med vand. Selve maden kan bare spredes ud i strøelsen


Vedligehold af bur (Dyrenes Beskyttelse 2013, s 3 & Schmidt-Röger 2007, s 46)

  • Ekskrementer og rester fra fodring fjernes dagligt

  • Vandet udskiftes hver anden dag og beholder rengøres

  • Kilderne er uenige om hvor tit buret bør gøres rent, men ca 1 gang om måneden burde være nok, måske oftere

  • Redemateriale skiftes hver uge, bundmateriale/strøelse kan skiftes når buret rengøres

  • Sandet i sandbadet skiftes en gang om ugen


FODER
Man kan købe korn/foderblandinger til ørkenrotter. Man beregner ca 1 strøget spsk pr dyr om dagen, som deles og gives morgen og aften (Schmidt-Röger 2007, s 34). For at tjekke om foderblandingen er frisk, kan man prøve at spire nogen af kornene - dette kan også gives som foder.

Man kan også lave sin egen foderblanding, se Schmidt-Röger 2007, s 35.


Udover basis foderet skal kosten også suppleres med grøntsager og evt insekter. I naturen lever ørkenrotter primært vegetarisk, men spiser også gerne insekter når det er tilgængeligt. Vi kan fx selv indfange græshopper til dem. Schmidt-Röger 2007 (s 36-37) foreslår at give ørkenrotterne grøntsager ca hver anden dag, og insekter 2-3 gange om ugen. Al grønt de ikke har spist om aftenen, bør fjernes.


Ørkenrotter lever i naturen i et meget tørt miljø, og deres kost er derfor også relativt tør, de kan derfor få problemer med maven hvis de spiser for meget vandholdigt mad, fx agurk, saftige frugter og salat (Dyrenes Beskyttelse 2013, s 4)

Ørkenrotter må aldrig få rå gulerødder, mandler, rabarber eller rå bønner. Fedtholdige madvarer som solsikkekerner og nødder kan bruges som små delikatesser engang imellem, idet de feder meget. Ørkenrotterne kan også få kogte æg i ny og næ.


ADFÆRD

Ørkenrotter er aktive både dag og nat, de er mest aktive om morgenen og aftenen, men hele døgnet skifter de i 2-5 timers intervaller mellem hvile og aktivitet (Schmidt-Röger 2007, s 10)


Ørkenrotter skal aldrig gå alene! Det er et udpræget flokdyr, som i naturen altid vil bo i grupper på 2 eller flere dyr (Schmidt-Röger 2007, s 16). Vi skal være opmærksomme på, om dyrene kan sammen, for det er ikke altid givet, især ikke hvis de er fremmede for hinanden. Vi vil derfor se, om vi kan anskaffe to ørkenrotter der allerede kender hinanden og fx er søskende. Vi vil gerne have to af samme køn, idet en han og en hun hurtigt vil parre sig og få unger, og dette er vi ikke umiddelbart interesserede i. 


BERIGELSE

Ørkenrotters primære beskæftigelse er at grave og at gnave (Schmidt-Röger 2007, s 11), og det bør de altid have mulighed for at gøre. Som sagt betyder vores burs indretning, at de kommer til at grave rigeligt. Derudover bør de have noget at gnave i, fx paprør fra toilet- og køkkenruller. Gnaveriet vedligeholder deres tænder, som hele tiden vokser og derfor hele tiden skal slides ned (Schmidt-Röger 2007, s 35). Man kan også tilbyde dem grene fra forskellige træer, også med fx løv eller knopper på. 


Man kan også servere foder på mange måder, som kan give afveksling og vække ørkenrotternes nysgerrighed, fx kan man grave korn med i en skål med sand, eller simpelthen sprede det ud over strøelsen - eller bygge labyrinter (Schmidt-Röger 2007, s 41), 



Etablering af dyrehold

7. Akvariets, terrariets eller burets indretning. Lav en beskrivelse og en tegning / skitse som både indtænker dyrenes behov og brugernes oplevelses- og læringsmuligheder.





Vi har fyldt et godt lag hør-spåner i bunden og dernæst rigelig halm samt noget pap. Vi har valgt at "startburet" skal være rimelig neutralt og uden "dikkedarer" så ørkenrotterne kan vænne sig til det uden at blive overvældet af grene osv. 


Buret indbyder til observation af ørkenrotters naturlige adfærd, og det er også det vi ønsker. Ørkenrotter kan ikke gøres tamme eller er kælne på samme måde som andre klassiske kæledyr, til gengæld er de aktive stort set døgnet rundt og har travlt med at grave og gnave - begge dele spændende aktiviteter, som vi håber på at komme på helt nært hold af. 


8. Kredsløb: Tegn kredsløbet i jeres dyrehold (økosystem).



Ørkenrotter lever på de tørre stepper og bruger det meste af deres tid på at grave gange og lede efter mad. I naturen spiser de frø, rødder, (tørre) planter og insekter når de finder dem (Dyrenes Beskyttelse 2013, s 4). De bor primært under jorden, da de over jorden hurtigt kan blive bytte for fx fugle eller andre rovdyr.

9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på jeres blog. I kan evt. vælge at holde flere forskellige dyr der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.), eller som er foderdyr / rovdyr (melorm / aborrer, fluer / edderkopper, regnorm /skildpadder).


Onsdag d 10/8 skulle vi i Plantorama og købe vores ørkenrotter, men de havde kun en han og en hun tilbage, og det er vi slet ikke interesserede i. Lige pt er der ikke nogen til salg på nettet her i nærheden, så vi undersøgte andre dyrehandlere i nærheden. Vi fandt Das Futterhaus i Flensborg, og kørte straks derned. De havde da også ørkenrotter, men måtte ikke sælge dem til os, da den tyske dyreværnslov forbyder salg af dyr når vejret overstiger 22C, og det var altså 24C!

Så vi vendte hjem med uforettet sag.



Vores plan er nu, at grundet temperatur og skoleudflugter, vil vi hente ørkenrotter næste onsdag (d 17/8) - de er reserveret i butikken.



Litteratur


Dyrenes Beskyttelse (2013). Pasningsvejledning ørkenrotter. Hentet her: https://www.dyrenesbeskyttelse.dk/sites/dyrenesbeskyttelse.dk/files/Pasningsvejledninger/Dyrenes_Beskyttelse_-_rkenrotter_-_2013-12-18.pdf 


Howell, L. (2018). Pas godt på din ørkenrotte. Forlaget Flachs.


Schmidt-Röger, H. (2007). Ørkenrotter. Forlaget Atelier




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Plante dag :)

 Plante dag  Idag har vi sået kerner og frø, og så skal vi se om vi kan få dem til at spire.  I vores Mini drivhus har vi plantet 7 forskellige kerner og frø.  Lilla: Solsikke  Grøn: Citron Pink: Peberfrugt  Blå: Æble  Orange 1: Radise Træ: Chili  Orange 2: Nektarin  Vi har startet med at fylde jord og vand i potteplanterne og så stoppet de forskellige frø og korn i. Vi er spændte på om æblet vil spire, idet vi bagefter læste, at æblekerner først skal på køl i 2 måneder for at bryde kernen og få hvile, så måske ser vi ikke nogen vækst, fordi kernen stadig er i dvale. Udenfor i højbede, planter vi andre forskellige korn og frø. Vi lugede to bede fri, lavede riller og fyldte dem med forskellige frø, rødbede, pastinak, 2 slags bønner, persille, rucola, løg og hyrdetaske. Vi har beholdt noget persille og stedmorsblomst som allerede var plantede i bedene.  Hyrdetaske var en plante vi allerede fandt i højbedet. Her tog vi frøene og plantede ud...

Båldag

 I går afholdt vi båldag med hele klassen Vi dissekerede først ørreder, som bagefter blev enten bagt i dej eller røget i en Kasper Røghat. Dejen rundt om fisken består af vand, mel og lidt salt. inden vi pakkede dem ind i dejen, er alle fiskene saltede  på inder og ydersiden, og hvilet i en time i køleskabet, så de blev drænet for væske inden de kom på bålet eller i Kasper Røghatten.  I et andet bål lavede vi bananklatkager på en bålplade. På et helt tredje bål blev der lavet "frikadeller" som bestod af skvalderkål, æg og cornflakes samt lidt mel. på trods af at de ikke indeholdte kød, hang de fint sammen og smagte også udmærket ;)  Ved siden af på et bålkomfur blev der lavet suppe, som bestod af brændenælder, gulerødder, pastinak, løg, hvidløg og en masse krydderriger :P  Her er et billede af resterne fra suppen, samt hænder der er smurt ind i frikadellefars Her står jeg (Cecilie M) og giver tumbs up, mens jeg får røg i øjnene :))

Bladaktivitet på vores Biotop

Vi har idag d. 17/8 været ude på vores biotop og indsamle blade til blad aftryk. Som en del af vores forløb omkring vores Biotop, skal vi også igangsætte to aktiviteter, vores første aktivitet gik ud på at lave insektfælde (kan ses i et andet blogindlæg) og som vores anden aktivitet har vi tænkt os at gå ud og indsamle forskellige blade som vi vil bruge til bladaftryk. 🌿🍀 Vi har samlet forskellige blade ude fra vores biotop, som vi har taget med hjem og så malet med maling på dem, hvorefter vi så har trykket dem over på en hvid t-shirt. Det har tænkt som værende en god aktivitet til børn i børnehavealderen, giver god mulighed for at udtrykke/udfolde sig kreativt med ting fra naturen. Vi ville stille spørgende spørgsmål til børnene om de ved hvad de forskellige blade har af navne, eller om det minder om noget de kender til fra naturen. Så få forklaret ud fra de blade de finder i skoven, hvad det er for nogen og om det noget man kan spise. Skabe dem en relation til naturens gang omkri...