Gå videre til hovedindholdet

Dyreholdsopgave D & E

 Dyreholdsopgave D


Dokumentation og formidling

13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?

  • Skabe en relation til dyret.

  • Lære at tage ansvar for et andet væsent.

  • At være forsigtig og tage hensyn. 

  • Lære om biodiversitet / bæredygtighed, gennem at så frø og finde ud af hvor det kommer fra og hvor er det vilde ørkenrotter holder til og stammer fra, gennem billeder f.eks. 


14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)

  • Vi ville bruge en bog ved navn “pas godt på din ørkenrotte”, som vi så vil formidle videre til børnene. Vi vil demonstrere nogle valgte emner, ud fra bogen der er valgt. 

  • f.eks. der er et afsnit omkring mad til en ørkenrotte, som vi vil demonstrere ved at formere nogle forskellige kerner, som ørkenrotterne godt kan lide. Vi vil så nogle forskellige kerner i våd jord, og så se udviklingen i at de gror, som en slags jord til bord til ørkenrotterne og som børnene også kan få lov til at smage på.



Dyreholdsopgave E


Perspektivering

15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?

  • Ikke alle dyr egner sig ikke til at holde i en institution, Ørkenrotter f.eks. er ikke nogle dyr man sidder og kæler med, men mere nogle man kigger på. her kan man tale om fordelen og ulempen ved dette. 

  • De ikke helt nemme at gøre håndtamme

  • Det kræver meget at passe dem, og det kræver at man tager op til dem hverdag. 

  • Håndtering af ørkenrotter og hvor meget det kræver, i forhold til andre gnavere

  • Kildekritik på fagbøger omkring pasning af Ørkenrotter, mange af bøgerne har meget af det samme indhold, men siger alligevel meget forskelligt.


16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?

  • Er det etisk rigtigt at lade dem stå på skolen hvor de kun får besøg en gang om dagen? eller i en børnehave/institution hvor der kan være meget larm. 

  • Hvordan skal man “afskaffe” dyrene i tilfælde af de enten ikke trives eller andet. 

17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?

  • Vi har før beskrevet hvordan dyrehold kan være med til at udvikle børns naturdannelse, idet et dyrehold kan være med til at udvikle flere af de elementer der indgår i den naturfaglige dannelsesproces, herunder det erfaringsbaserede element, det kognitive element og det følelsesmæssige element (Hartmeyer & Præstholm 2021, s 23). Disse tre elementer er alle i spil når man skal lære om, passe og observere ørkenrotter. 



18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?

  • Fællesskab omkring at samles om at passe vores dyr. 

  • Få et forhold til dyrene, ved at prøve i at gøre dem håndtamme. 



Litteratur

Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Systime


Hartmeyer, R & Præstholm, S (2021). Børns naturdannelse. Center for børn og natur.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Plante dag :)

 Plante dag  Idag har vi sået kerner og frø, og så skal vi se om vi kan få dem til at spire.  I vores Mini drivhus har vi plantet 7 forskellige kerner og frø.  Lilla: Solsikke  Grøn: Citron Pink: Peberfrugt  Blå: Æble  Orange 1: Radise Træ: Chili  Orange 2: Nektarin  Vi har startet med at fylde jord og vand i potteplanterne og så stoppet de forskellige frø og korn i. Vi er spændte på om æblet vil spire, idet vi bagefter læste, at æblekerner først skal på køl i 2 måneder for at bryde kernen og få hvile, så måske ser vi ikke nogen vækst, fordi kernen stadig er i dvale. Udenfor i højbede, planter vi andre forskellige korn og frø. Vi lugede to bede fri, lavede riller og fyldte dem med forskellige frø, rødbede, pastinak, 2 slags bønner, persille, rucola, løg og hyrdetaske. Vi har beholdt noget persille og stedmorsblomst som allerede var plantede i bedene.  Hyrdetaske var en plante vi allerede fandt i højbedet. Her tog vi frøene og plantede ud...

Båldag

 I går afholdt vi båldag med hele klassen Vi dissekerede først ørreder, som bagefter blev enten bagt i dej eller røget i en Kasper Røghat. Dejen rundt om fisken består af vand, mel og lidt salt. inden vi pakkede dem ind i dejen, er alle fiskene saltede  på inder og ydersiden, og hvilet i en time i køleskabet, så de blev drænet for væske inden de kom på bålet eller i Kasper Røghatten.  I et andet bål lavede vi bananklatkager på en bålplade. På et helt tredje bål blev der lavet "frikadeller" som bestod af skvalderkål, æg og cornflakes samt lidt mel. på trods af at de ikke indeholdte kød, hang de fint sammen og smagte også udmærket ;)  Ved siden af på et bålkomfur blev der lavet suppe, som bestod af brændenælder, gulerødder, pastinak, løg, hvidløg og en masse krydderriger :P  Her er et billede af resterne fra suppen, samt hænder der er smurt ind i frikadellefars Her står jeg (Cecilie M) og giver tumbs up, mens jeg får røg i øjnene :))

Bladaktivitet på vores Biotop

Vi har idag d. 17/8 været ude på vores biotop og indsamle blade til blad aftryk. Som en del af vores forløb omkring vores Biotop, skal vi også igangsætte to aktiviteter, vores første aktivitet gik ud på at lave insektfælde (kan ses i et andet blogindlæg) og som vores anden aktivitet har vi tænkt os at gå ud og indsamle forskellige blade som vi vil bruge til bladaftryk. 🌿🍀 Vi har samlet forskellige blade ude fra vores biotop, som vi har taget med hjem og så malet med maling på dem, hvorefter vi så har trykket dem over på en hvid t-shirt. Det har tænkt som værende en god aktivitet til børn i børnehavealderen, giver god mulighed for at udtrykke/udfolde sig kreativt med ting fra naturen. Vi ville stille spørgende spørgsmål til børnene om de ved hvad de forskellige blade har af navne, eller om det minder om noget de kender til fra naturen. Så få forklaret ud fra de blade de finder i skoven, hvad det er for nogen og om det noget man kan spise. Skabe dem en relation til naturens gang omkri...