Gå videre til hovedindholdet

Dyreholdsopgave D & E

 Dyreholdsopgave D


Dokumentation og formidling

13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?

  • Skabe en relation til dyret.

  • Lære at tage ansvar for et andet væsent.

  • At være forsigtig og tage hensyn. 

  • Lære om biodiversitet / bæredygtighed, gennem at så frø og finde ud af hvor det kommer fra og hvor er det vilde ørkenrotter holder til og stammer fra, gennem billeder f.eks. 


14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)

  • Vi ville bruge en bog ved navn “pas godt på din ørkenrotte”, som vi så vil formidle videre til børnene. Vi vil demonstrere nogle valgte emner, ud fra bogen der er valgt. 

  • f.eks. der er et afsnit omkring mad til en ørkenrotte, som vi vil demonstrere ved at formere nogle forskellige kerner, som ørkenrotterne godt kan lide. Vi vil så nogle forskellige kerner i våd jord, og så se udviklingen i at de gror, som en slags jord til bord til ørkenrotterne og som børnene også kan få lov til at smage på.



Dyreholdsopgave E


Perspektivering

15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?

  • Ikke alle dyr egner sig ikke til at holde i en institution, Ørkenrotter f.eks. er ikke nogle dyr man sidder og kæler med, men mere nogle man kigger på. her kan man tale om fordelen og ulempen ved dette. 

  • De ikke helt nemme at gøre håndtamme

  • Det kræver meget at passe dem, og det kræver at man tager op til dem hverdag. 

  • Håndtering af ørkenrotter og hvor meget det kræver, i forhold til andre gnavere

  • Kildekritik på fagbøger omkring pasning af Ørkenrotter, mange af bøgerne har meget af det samme indhold, men siger alligevel meget forskelligt.


16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?

  • Er det etisk rigtigt at lade dem stå på skolen hvor de kun får besøg en gang om dagen? eller i en børnehave/institution hvor der kan være meget larm. 

  • Hvordan skal man “afskaffe” dyrene i tilfælde af de enten ikke trives eller andet. 

17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?

  • Vi har før beskrevet hvordan dyrehold kan være med til at udvikle børns naturdannelse, idet et dyrehold kan være med til at udvikle flere af de elementer der indgår i den naturfaglige dannelsesproces, herunder det erfaringsbaserede element, det kognitive element og det følelsesmæssige element (Hartmeyer & Præstholm 2021, s 23). Disse tre elementer er alle i spil når man skal lære om, passe og observere ørkenrotter. 



18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?

  • Fællesskab omkring at samles om at passe vores dyr. 

  • Få et forhold til dyrene, ved at prøve i at gøre dem håndtamme. 



Litteratur

Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Systime


Hartmeyer, R & Præstholm, S (2021). Børns naturdannelse. Center for børn og natur.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Friluftstur 🌳

Friluftstur til Bergs Plads 🌳 Torsdag d. 9/6 tog vi i fælleskab ud til Bergs Plads for at overnatte en enkelt nat. Turen bød på mange spænende indtryk 😃 Vi ankom ved Bergs Plads kl. 11:30 og pakkede vores ting ud, og ventede på de sidste skulle ankomme. Derefter valgte vi at gå en tur i området for at udforske hvor vi egentlig var taget på tur hen. Her kom vi forbi dyrehaven hvor der lå en kilde, som man kunne drikke af 🔜 Sophies kilde. vandet omkring kilden havde fået et rødligt skær pga. det store jern indhold i vandet. Herefter delte vi os i to grupper, hvor den ene gruppe gik tilbage til pladsen og den anden gruppe gik videre rundt for at se om der var mere at se på, og det må man sige at det var der! ✌ For ikke nok med den smukke natur vi fik set, så fik vi også set en stor flok hjorte. Man kunne dog godt fornemme at de var semi vante til mennesker der færdes gennem dyrehaven da man kunne komme relativt tæt på dem alligevel.🐛 Derefter ankom vi tilbage til pladsen hvor vi holdt...

Bladaktivitet på vores Biotop

Vi har idag d. 17/8 været ude på vores biotop og indsamle blade til blad aftryk. Som en del af vores forløb omkring vores Biotop, skal vi også igangsætte to aktiviteter, vores første aktivitet gik ud på at lave insektfælde (kan ses i et andet blogindlæg) og som vores anden aktivitet har vi tænkt os at gå ud og indsamle forskellige blade som vi vil bruge til bladaftryk. 🌿🍀 Vi har samlet forskellige blade ude fra vores biotop, som vi har taget med hjem og så malet med maling på dem, hvorefter vi så har trykket dem over på en hvid t-shirt. Det har tænkt som værende en god aktivitet til børn i børnehavealderen, giver god mulighed for at udtrykke/udfolde sig kreativt med ting fra naturen. Vi ville stille spørgende spørgsmål til børnene om de ved hvad de forskellige blade har af navne, eller om det minder om noget de kender til fra naturen. Så få forklaret ud fra de blade de finder i skoven, hvad det er for nogen og om det noget man kan spise. Skabe dem en relation til naturens gang omkri...