Gå videre til hovedindholdet

Dyreholdsopgave D & E

 Dyreholdsopgave D


Dokumentation og formidling

13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?

  • Skabe en relation til dyret.

  • Lære at tage ansvar for et andet væsent.

  • At være forsigtig og tage hensyn. 

  • Lære om biodiversitet / bæredygtighed, gennem at så frø og finde ud af hvor det kommer fra og hvor er det vilde ørkenrotter holder til og stammer fra, gennem billeder f.eks. 


14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)

  • Vi ville bruge en bog ved navn “pas godt på din ørkenrotte”, som vi så vil formidle videre til børnene. Vi vil demonstrere nogle valgte emner, ud fra bogen der er valgt. 

  • f.eks. der er et afsnit omkring mad til en ørkenrotte, som vi vil demonstrere ved at formere nogle forskellige kerner, som ørkenrotterne godt kan lide. Vi vil så nogle forskellige kerner i våd jord, og så se udviklingen i at de gror, som en slags jord til bord til ørkenrotterne og som børnene også kan få lov til at smage på.



Dyreholdsopgave E


Perspektivering

15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?

  • Ikke alle dyr egner sig ikke til at holde i en institution, Ørkenrotter f.eks. er ikke nogle dyr man sidder og kæler med, men mere nogle man kigger på. her kan man tale om fordelen og ulempen ved dette. 

  • De ikke helt nemme at gøre håndtamme

  • Det kræver meget at passe dem, og det kræver at man tager op til dem hverdag. 

  • Håndtering af ørkenrotter og hvor meget det kræver, i forhold til andre gnavere

  • Kildekritik på fagbøger omkring pasning af Ørkenrotter, mange af bøgerne har meget af det samme indhold, men siger alligevel meget forskelligt.


16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?

  • Er det etisk rigtigt at lade dem stå på skolen hvor de kun får besøg en gang om dagen? eller i en børnehave/institution hvor der kan være meget larm. 

  • Hvordan skal man “afskaffe” dyrene i tilfælde af de enten ikke trives eller andet. 

17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?

  • Vi har før beskrevet hvordan dyrehold kan være med til at udvikle børns naturdannelse, idet et dyrehold kan være med til at udvikle flere af de elementer der indgår i den naturfaglige dannelsesproces, herunder det erfaringsbaserede element, det kognitive element og det følelsesmæssige element (Hartmeyer & Præstholm 2021, s 23). Disse tre elementer er alle i spil når man skal lære om, passe og observere ørkenrotter. 



18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?

  • Fællesskab omkring at samles om at passe vores dyr. 

  • Få et forhold til dyrene, ved at prøve i at gøre dem håndtamme. 



Litteratur

Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Systime


Hartmeyer, R & Præstholm, S (2021). Børns naturdannelse. Center for børn og natur.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Friluftstur 🌳

Friluftstur til Bergs Plads 🌳 Torsdag d. 9/6 tog vi i fælleskab ud til Bergs Plads for at overnatte en enkelt nat. Turen bød på mange spænende indtryk 😃 Vi ankom ved Bergs Plads kl. 11:30 og pakkede vores ting ud, og ventede på de sidste skulle ankomme. Derefter valgte vi at gå en tur i området for at udforske hvor vi egentlig var taget på tur hen. Her kom vi forbi dyrehaven hvor der lå en kilde, som man kunne drikke af 🔜 Sophies kilde. vandet omkring kilden havde fået et rødligt skær pga. det store jern indhold i vandet. Herefter delte vi os i to grupper, hvor den ene gruppe gik tilbage til pladsen og den anden gruppe gik videre rundt for at se om der var mere at se på, og det må man sige at det var der! ✌ For ikke nok med den smukke natur vi fik set, så fik vi også set en stor flok hjorte. Man kunne dog godt fornemme at de var semi vante til mennesker der færdes gennem dyrehaven da man kunne komme relativt tæt på dem alligevel.🐛 Derefter ankom vi tilbage til pladsen hvor vi holdt

Frøbomber - biodiversitet / bæredygtighed.

 Vi har idag 22/8 lavet 7 frøbomber.  1.Vi startede med at samle mange forskellige frøarter, som vi fandt ude omkring skolens areal, vi har gået efter alt hvad der kunne spottes på vores vej som havde frøer i sig. 2.Vi har så sorteret alt det vi har fundet, så det kun var frøer vi havde tilbage. 3.Vi har blandet jord og så ler i blandingen, som også kan findes ude i naturen, da der findes ler og jord næsten overalt i naturen.  4.Det er lavet om til 7 forskellige frøbomber, som det bliver kaldt, når det hele er blandet sammen i kugler. 5.Derefter har vi kastet de forskellige frøbomber ud omring skolens areal, hvor der ikke er så meget liv af planter og godt kunne mangle noget nyt liv.  Vi tænker det ville gå godt til børn i børnehave, det giver nogen gode sansemuligheder i forhold til at blande det sammen. Få kendskaben til de forskellige planter og blomster at der findes frø i næsten det hele der er rundt om os i naturen.  og så ud og kaste dem de forskellige steder og så forhåbentlig