Dyreholdsopgave D
Dokumentation og formidling
13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
Skabe en relation til dyret.
Lære at tage ansvar for et andet væsent.
At være forsigtig og tage hensyn.
Lære om biodiversitet / bæredygtighed, gennem at så frø og finde ud af hvor det kommer fra og hvor er det vilde ørkenrotter holder til og stammer fra, gennem billeder f.eks.
14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
Vi ville bruge en bog ved navn “pas godt på din ørkenrotte”, som vi så vil formidle videre til børnene. Vi vil demonstrere nogle valgte emner, ud fra bogen der er valgt.
f.eks. der er et afsnit omkring mad til en ørkenrotte, som vi vil demonstrere ved at formere nogle forskellige kerner, som ørkenrotterne godt kan lide. Vi vil så nogle forskellige kerner i våd jord, og så se udviklingen i at de gror, som en slags jord til bord til ørkenrotterne og som børnene også kan få lov til at smage på.
Dyreholdsopgave E
Perspektivering
15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
Ikke alle dyr egner sig ikke til at holde i en institution, Ørkenrotter f.eks. er ikke nogle dyr man sidder og kæler med, men mere nogle man kigger på. her kan man tale om fordelen og ulempen ved dette.
De ikke helt nemme at gøre håndtamme
Det kræver meget at passe dem, og det kræver at man tager op til dem hverdag.
Håndtering af ørkenrotter og hvor meget det kræver, i forhold til andre gnavere
Kildekritik på fagbøger omkring pasning af Ørkenrotter, mange af bøgerne har meget af det samme indhold, men siger alligevel meget forskelligt.
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
Er det etisk rigtigt at lade dem stå på skolen hvor de kun får besøg en gang om dagen? eller i en børnehave/institution hvor der kan være meget larm.
Hvordan skal man “afskaffe” dyrene i tilfælde af de enten ikke trives eller andet.
17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?
Vi har før beskrevet hvordan dyrehold kan være med til at udvikle børns naturdannelse, idet et dyrehold kan være med til at udvikle flere af de elementer der indgår i den naturfaglige dannelsesproces, herunder det erfaringsbaserede element, det kognitive element og det følelsesmæssige element (Hartmeyer & Præstholm 2021, s 23). Disse tre elementer er alle i spil når man skal lære om, passe og observere ørkenrotter.
18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?
Fællesskab omkring at samles om at passe vores dyr.
Få et forhold til dyrene, ved at prøve i at gøre dem håndtamme.
Litteratur
Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Systime
Hartmeyer, R & Præstholm, S (2021). Børns naturdannelse. Center for børn og natur.
Kommentarer
Send en kommentar