Gå videre til hovedindholdet

K4 aktivitet: På bærjagt


Onsdag d 17 august tog vi på bærjagt i Hjelm Skov. Det stod dog hurtigt klart, at bærrene i skoven endnu ikke var modne, da alle buskene stod i skygge, og derfor er bærrene længere tid om at modnes. Vi fandt dog heldigvis nogle fine brombærbuske da vi kom ud af skoven, og det gav en god høst af brombær. 

Vi besluttede at lave en brombærcrumble.

Opskriften er lidt på gefühl, men bærrene er vendt i lidt rørsukker og lagt i bunden af en tærteform. Ovenpå er kommet en blanding af mel, havregryn, sukker, kokosmel og margarine. Det er blevet “nulret” sammen og hældt ovenpå bærrene. Kagen er derefter kommer i ovnen på 200C i ca 25min.




Pædagogiske overvejelser:
  • At finde mad i naturen er med til at give en forståelse for, at fødevarer ikke bare er noget der ligger i køledisken, men faktisk vokser udenfor

  • En sanselig oplevelse; brombærbuske stikker meget, det er lidt en “farlig” aktivitet da man højst sandsynligt ikke slipper helt uskadt fra det; dette kan desuden give en god snak om planter (og dyrs) forsvarsmekanismer.

  • Snak om hvordan planter gror; at bærrene i skoven ikke var modne fordi de fik mere skygge

  • Vi kunne have tilberedt kagen i en hollænderovn i et bål; dette kan måske i endnu højere grad styrke oplevelsen af at lave maden selv. Man kunne muligvis også male korn til mel selv?

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Udviklingsprojekt opgave 1

  Vores undersøgelsesspørgsmål Er/Føler pædagoger i dagtilbud (sig) klædt på til at varetage opgaven med naturaktiviteter? Hvilke udfordringer ser pædagogerne i arbejdet med naturaktiviteter? Har pædagoger i dagtilbud viden og interesse til at arbejde med natur/science-aktiviteter? Hvilke rammer skal pædagogerne have før der kan arbejdes kvalificeret med natur/science-aktiviteter? Forslag til litteratur Blomgreen, C. B., Christiansen, M., & Ejbye-Ernst, N. (2020). Kortlægning af viden om pædagogers arbejde med science i daginstitutioner: en forskningsoversigt med fokus på international litteratur . VIA University College Ejbye-Ernst, N., Stokholm, D., Christiansen, M. & Blomgreen, C.B. (2022). Børns perspektiver på science - en publikation om børns perspektiver på science i pædagogisk arbejde i daginstitutioner . VIA University College EVA (2015). Natur og naturfænomener i dagtilbud - stærke rødder og nye skud . Danmarks Evalueringsinstitut Vi har desværre ikke nået at søge mer

Dyreholdsopgave D & E

  Dyreholdsopgave D Dokumentation og formidling 13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte? Skabe en relation til dyret. Lære at tage ansvar for et andet væsent. At være forsigtig og tage hensyn.  Lære om biodiversitet / bæredygtighed, gennem at så frø og finde ud af hvor det kommer fra og hvor er det vilde ørkenrotter holder til og stammer fra, gennem billeder f.eks.  14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.) Vi ville bruge en bog ved navn “pas godt på din ørkenrotte”, som vi så vil formidle videre til børnene. Vi vil demonstrere nogle valgte emner, ud fra bogen der er valgt.  f.eks. der er et afsnit omkring mad til en ørkenrotte, som vi vil demonstrere ved at formere nogle forskellige kerner, som ørkenrotterne godt kan lide. Vi vil så nogle forskellige kerner i våd jord, og så se udviklingen i at de gror, som en slags jord til bord til ørkenrotterne og som b

Dyrehold opgave C

  Pædagogiske aktiviteter - kan indgår i praksisafprøvning  (udefestival) 10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen. At holde dyr i fx. en institution kan være med til at fremme og udvikle børnenes naturdannelse. Ifølge Hartmeyer & Præstholm (2021, s 23) er der fem elementer som danner grundlag for børns naturdannelse, herunder det erfaringsbaserede, det følelsesmæssige og det filosofiske. Disse tre elementer er i spil når man holder dyr. Det erfaringsbaserede element er de interaktioner børn har med naturen, og vi kan allerede starte med at fremme dette element, hvis man inddrager børnene i researchen. Her kan man sammen med børnene låne bøger fra biblioteket og læse dem sammen. Ved at involvere børnene er det med til at styrke børnenes natursyn og give dem ejerskab omkring pasningen af dyrene, i stedet for at der bare står en “underviser” og diktere