Gå videre til hovedindholdet

Udviklingsprojekt opgave 1

 Vores undersøgelsesspørgsmål

  • Er/Føler pædagoger i dagtilbud (sig) klædt på til at varetage opgaven med naturaktiviteter?

  • Hvilke udfordringer ser pædagogerne i arbejdet med naturaktiviteter?

  • Har pædagoger i dagtilbud viden og interesse til at arbejde med natur/science-aktiviteter?

  • Hvilke rammer skal pædagogerne have før der kan arbejdes kvalificeret med natur/science-aktiviteter?


Forslag til litteratur

Blomgreen, C. B., Christiansen, M., & Ejbye-Ernst, N. (2020). Kortlægning af viden om pædagogers arbejde med science i daginstitutioner: en forskningsoversigt med fokus på international litteratur. VIA University College


Ejbye-Ernst, N., Stokholm, D., Christiansen, M. & Blomgreen, C.B. (2022). Børns perspektiver på science - en publikation om børns perspektiver på science i pædagogisk arbejde i daginstitutioner. VIA University College


EVA (2015). Natur og naturfænomener i dagtilbud - stærke rødder og nye skud. Danmarks Evalueringsinstitut


Vi har desværre ikke nået at søge mere litteratur.




Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Plante dag :)

 Plante dag  Idag har vi sået kerner og frø, og så skal vi se om vi kan få dem til at spire.  I vores Mini drivhus har vi plantet 7 forskellige kerner og frø.  Lilla: Solsikke  Grøn: Citron Pink: Peberfrugt  Blå: Æble  Orange 1: Radise Træ: Chili  Orange 2: Nektarin  Vi har startet med at fylde jord og vand i potteplanterne og så stoppet de forskellige frø og korn i. Vi er spændte på om æblet vil spire, idet vi bagefter læste, at æblekerner først skal på køl i 2 måneder for at bryde kernen og få hvile, så måske ser vi ikke nogen vækst, fordi kernen stadig er i dvale. Udenfor i højbede, planter vi andre forskellige korn og frø. Vi lugede to bede fri, lavede riller og fyldte dem med forskellige frø, rødbede, pastinak, 2 slags bønner, persille, rucola, løg og hyrdetaske. Vi har beholdt noget persille og stedmorsblomst som allerede var plantede i bedene.  Hyrdetaske var en plante vi allerede fandt i højbedet. Her tog vi frøene og plantede ud...

Bladaktivitet på vores Biotop

Vi har idag d. 17/8 været ude på vores biotop og indsamle blade til blad aftryk. Som en del af vores forløb omkring vores Biotop, skal vi også igangsætte to aktiviteter, vores første aktivitet gik ud på at lave insektfælde (kan ses i et andet blogindlæg) og som vores anden aktivitet har vi tænkt os at gå ud og indsamle forskellige blade som vi vil bruge til bladaftryk. 🌿🍀 Vi har samlet forskellige blade ude fra vores biotop, som vi har taget med hjem og så malet med maling på dem, hvorefter vi så har trykket dem over på en hvid t-shirt. Det har tænkt som værende en god aktivitet til børn i børnehavealderen, giver god mulighed for at udtrykke/udfolde sig kreativt med ting fra naturen. Vi ville stille spørgende spørgsmål til børnene om de ved hvad de forskellige blade har af navne, eller om det minder om noget de kender til fra naturen. Så få forklaret ud fra de blade de finder i skoven, hvad det er for nogen og om det noget man kan spise. Skabe dem en relation til naturens gang omkri...

Dyreholds opgave A

Dette er vores besvarelse af opgave A i forbindelse med vores dyreholds-forløb Mål for dyreholdet 1. Vælg en bruger/borger gruppe Vores målgruppe er børnehave. Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur. 2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? Vi ønsker at styrke børnenes udvikling af naturdannelse. En rapport fra Center for børn og natur beskriver hvordan børns naturdannelse består af 5 elementer, der til sammen og hver for sig er med til at danne og udvikle børns natursyn (Hartmeyer & Præstholm 2021, s 23). De fem elementer er det materielle, det erfaringsbaserede, det kognitive, det følelsesmæssige og det filosofiske. Det er vores hypotese at et dyrehold, og arbejdet med dyr i det hele taget, især er med til at styrke det følelsesmæssige, det kognitive og det erfaringsbaserede element. Børn er naturligt nysgerrige på dyr, og dyr vækker både følelser og tanker hos børn (Didriksen 2008, s 27). De fem elementer samspiller ogs...