Gå videre til hovedindholdet

Den første planlægning af udefestival med Fjordskolen (refleksioner)

Sidst i august skal vi afholde udefestival, så vi kan allerede nu begynde at reflektere og nedskrive vores overvejelser om at lede og udvikle naturfaglige forløb med Fjordskolens elever som målgruppe 


 Overvejelser om hvordan vi kan inddrage det, børnene allerede ved 

 Vi vil gerne forholde os nysgerrige til børnenes viden og tidligere oplevelser med og i naturen. Dette kan vi gøre ved at starte en dialog med børnene, og stille åbne, nysgerrige spørgsmål, fx "hvad kan du godt lide ved naturen?", "har du prøvet at være på skovtur?", "kender du nogen insekter?" osv 

 Hvordan kan vi stilladsere forløbet visuelt? 

 Børn lærer når de har trygge rammer og er i trivsel, dette vil vi selvfølgelig gerne understøtte. Mange børn har brug for at blive forberedt på, hvad der skal ske, så de ikke bliver unødigt nervøse eller bruger energi på at spekulere. Vi vil derfor forberede børnene på vores aktiviteter gennem 1) dialog og 2)billeder (piktogrammer). Vi påtænker at denne forberedelse og kontinuerlige dialog vil styrke børnenes Oplevelse af Sammenhæng - et begreb udviklet af Aron Antonovsky, som indeholder tre komponenter som tilsammen gør, at mennesket føler at de kan mestre udfordringer i deres liv. De tre komponenter håndterbarhed, meningsfuldhed og begribelighed, skal alle være til stede for at have Oplevelsen af Sammenhæng.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dyreholdsopgave D & E

  Dyreholdsopgave D Dokumentation og formidling 13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte? Skabe en relation til dyret. Lære at tage ansvar for et andet væsent. At være forsigtig og tage hensyn.  Lære om biodiversitet / bæredygtighed, gennem at så frø og finde ud af hvor det kommer fra og hvor er det vilde ørkenrotter holder til og stammer fra, gennem billeder f.eks.  14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.) Vi ville bruge en bog ved navn “pas godt på din ørkenrotte”, som vi så vil formidle videre til børnene. Vi vil demonstrere nogle valgte emner, ud fra bogen der er valgt.  f.eks. der er et afsnit omkring mad til en ørkenrotte, som vi vil demonstrere ved at formere nogle forskellige kerner, som ørkenrotterne godt kan lide. Vi vil så nogle forskellige kerner i våd jord, og så se udviklingen i at de gror, som en slags jord til bord til ørkenrotterne og som b

Friluftstur 🌳

Friluftstur til Bergs Plads 🌳 Torsdag d. 9/6 tog vi i fælleskab ud til Bergs Plads for at overnatte en enkelt nat. Turen bød på mange spænende indtryk 😃 Vi ankom ved Bergs Plads kl. 11:30 og pakkede vores ting ud, og ventede på de sidste skulle ankomme. Derefter valgte vi at gå en tur i området for at udforske hvor vi egentlig var taget på tur hen. Her kom vi forbi dyrehaven hvor der lå en kilde, som man kunne drikke af 🔜 Sophies kilde. vandet omkring kilden havde fået et rødligt skær pga. det store jern indhold i vandet. Herefter delte vi os i to grupper, hvor den ene gruppe gik tilbage til pladsen og den anden gruppe gik videre rundt for at se om der var mere at se på, og det må man sige at det var der! ✌ For ikke nok med den smukke natur vi fik set, så fik vi også set en stor flok hjorte. Man kunne dog godt fornemme at de var semi vante til mennesker der færdes gennem dyrehaven da man kunne komme relativt tæt på dem alligevel.🐛 Derefter ankom vi tilbage til pladsen hvor vi holdt

Frøbomber - biodiversitet / bæredygtighed.

 Vi har idag 22/8 lavet 7 frøbomber.  1.Vi startede med at samle mange forskellige frøarter, som vi fandt ude omkring skolens areal, vi har gået efter alt hvad der kunne spottes på vores vej som havde frøer i sig. 2.Vi har så sorteret alt det vi har fundet, så det kun var frøer vi havde tilbage. 3.Vi har blandet jord og så ler i blandingen, som også kan findes ude i naturen, da der findes ler og jord næsten overalt i naturen.  4.Det er lavet om til 7 forskellige frøbomber, som det bliver kaldt, når det hele er blandet sammen i kugler. 5.Derefter har vi kastet de forskellige frøbomber ud omring skolens areal, hvor der ikke er så meget liv af planter og godt kunne mangle noget nyt liv.  Vi tænker det ville gå godt til børn i børnehave, det giver nogen gode sansemuligheder i forhold til at blande det sammen. Få kendskaben til de forskellige planter og blomster at der findes frø i næsten det hele der er rundt om os i naturen.  og så ud og kaste dem de forskellige steder og så forhåbentlig