Gå videre til hovedindholdet

Den første planlægning af udefestival med Fjordskolen (refleksioner)

Sidst i august skal vi afholde udefestival, så vi kan allerede nu begynde at reflektere og nedskrive vores overvejelser om at lede og udvikle naturfaglige forløb med Fjordskolens elever som målgruppe 


 Overvejelser om hvordan vi kan inddrage det, børnene allerede ved 

 Vi vil gerne forholde os nysgerrige til børnenes viden og tidligere oplevelser med og i naturen. Dette kan vi gøre ved at starte en dialog med børnene, og stille åbne, nysgerrige spørgsmål, fx "hvad kan du godt lide ved naturen?", "har du prøvet at være på skovtur?", "kender du nogen insekter?" osv 

 Hvordan kan vi stilladsere forløbet visuelt? 

 Børn lærer når de har trygge rammer og er i trivsel, dette vil vi selvfølgelig gerne understøtte. Mange børn har brug for at blive forberedt på, hvad der skal ske, så de ikke bliver unødigt nervøse eller bruger energi på at spekulere. Vi vil derfor forberede børnene på vores aktiviteter gennem 1) dialog og 2)billeder (piktogrammer). Vi påtænker at denne forberedelse og kontinuerlige dialog vil styrke børnenes Oplevelse af Sammenhæng - et begreb udviklet af Aron Antonovsky, som indeholder tre komponenter som tilsammen gør, at mennesket føler at de kan mestre udfordringer i deres liv. De tre komponenter håndterbarhed, meningsfuldhed og begribelighed, skal alle være til stede for at have Oplevelsen af Sammenhæng.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Plante dag :)

 Plante dag  Idag har vi sået kerner og frø, og så skal vi se om vi kan få dem til at spire.  I vores Mini drivhus har vi plantet 7 forskellige kerner og frø.  Lilla: Solsikke  Grøn: Citron Pink: Peberfrugt  Blå: Æble  Orange 1: Radise Træ: Chili  Orange 2: Nektarin  Vi har startet med at fylde jord og vand i potteplanterne og så stoppet de forskellige frø og korn i. Vi er spændte på om æblet vil spire, idet vi bagefter læste, at æblekerner først skal på køl i 2 måneder for at bryde kernen og få hvile, så måske ser vi ikke nogen vækst, fordi kernen stadig er i dvale. Udenfor i højbede, planter vi andre forskellige korn og frø. Vi lugede to bede fri, lavede riller og fyldte dem med forskellige frø, rødbede, pastinak, 2 slags bønner, persille, rucola, løg og hyrdetaske. Vi har beholdt noget persille og stedmorsblomst som allerede var plantede i bedene.  Hyrdetaske var en plante vi allerede fandt i højbedet. Her tog vi frøene og plantede ud...

Båldag

 I går afholdt vi båldag med hele klassen Vi dissekerede først ørreder, som bagefter blev enten bagt i dej eller røget i en Kasper Røghat. Dejen rundt om fisken består af vand, mel og lidt salt. inden vi pakkede dem ind i dejen, er alle fiskene saltede  på inder og ydersiden, og hvilet i en time i køleskabet, så de blev drænet for væske inden de kom på bålet eller i Kasper Røghatten.  I et andet bål lavede vi bananklatkager på en bålplade. På et helt tredje bål blev der lavet "frikadeller" som bestod af skvalderkål, æg og cornflakes samt lidt mel. på trods af at de ikke indeholdte kød, hang de fint sammen og smagte også udmærket ;)  Ved siden af på et bålkomfur blev der lavet suppe, som bestod af brændenælder, gulerødder, pastinak, løg, hvidløg og en masse krydderriger :P  Her er et billede af resterne fra suppen, samt hænder der er smurt ind i frikadellefars Her står jeg (Cecilie M) og giver tumbs up, mens jeg får røg i øjnene :))

Bladaktivitet på vores Biotop

Vi har idag d. 17/8 været ude på vores biotop og indsamle blade til blad aftryk. Som en del af vores forløb omkring vores Biotop, skal vi også igangsætte to aktiviteter, vores første aktivitet gik ud på at lave insektfælde (kan ses i et andet blogindlæg) og som vores anden aktivitet har vi tænkt os at gå ud og indsamle forskellige blade som vi vil bruge til bladaftryk. 🌿🍀 Vi har samlet forskellige blade ude fra vores biotop, som vi har taget med hjem og så malet med maling på dem, hvorefter vi så har trykket dem over på en hvid t-shirt. Det har tænkt som værende en god aktivitet til børn i børnehavealderen, giver god mulighed for at udtrykke/udfolde sig kreativt med ting fra naturen. Vi ville stille spørgende spørgsmål til børnene om de ved hvad de forskellige blade har af navne, eller om det minder om noget de kender til fra naturen. Så få forklaret ud fra de blade de finder i skoven, hvad det er for nogen og om det noget man kan spise. Skabe dem en relation til naturens gang omkri...