Sidst i august skal vi afholde udefestival, så vi kan allerede nu begynde at reflektere og nedskrive vores overvejelser om at lede og udvikle naturfaglige forløb med Fjordskolens elever som målgruppe
Overvejelser om hvordan vi kan inddrage det, børnene allerede ved
Vi vil gerne forholde os nysgerrige til børnenes viden og tidligere oplevelser med og i naturen. Dette kan vi gøre ved at starte en dialog med børnene, og stille åbne, nysgerrige spørgsmål, fx "hvad kan du godt lide ved naturen?", "har du prøvet at være på skovtur?", "kender du nogen insekter?" osv
Hvordan kan vi stilladsere forløbet visuelt?
Børn lærer når de har trygge rammer og er i trivsel, dette vil vi selvfølgelig gerne understøtte.
Mange børn har brug for at blive forberedt på, hvad der skal ske, så de ikke bliver unødigt nervøse eller bruger energi på at spekulere. Vi vil derfor forberede børnene på vores aktiviteter gennem 1) dialog og 2)billeder (piktogrammer).
Vi påtænker at denne forberedelse og kontinuerlige dialog vil styrke børnenes Oplevelse af Sammenhæng - et begreb udviklet af Aron Antonovsky, som indeholder tre komponenter som tilsammen gør, at mennesket føler at de kan mestre udfordringer i deres liv. De tre komponenter håndterbarhed, meningsfuldhed og begribelighed, skal alle være til stede for at have Oplevelsen af Sammenhæng.
Kommentarer
Send en kommentar