GĂ„ videre til hovedindholdet

Friluftstur 🌳

Friluftstur til Bergs Plads 🌳

Torsdag d. 9/6 tog vi i fĂŠlleskab ud til Bergs Plads for at overnatte en enkelt nat.

Turen bĂžd pĂ„ mange spĂŠnende indtryk 😃

Vi ankom ved Bergs Plads kl. 11:30 og pakkede vores ting ud, og ventede pÄ de sidste skulle ankomme.


Derefter valgte vi at gÄ en tur i omrÄdet for at udforske hvor vi egentlig var taget pÄ tur hen.

Her kom vi forbi dyrehaven hvor der lĂ„ en kilde, som man kunne drikke af 🔜 Sophies kilde.

vandet omkring kilden havde fÄet et rÞdligt skÊr pga. det store jern indhold i vandet.



Herefter delte vi os i to grupper, hvor den ene gruppe gik tilbage til pladsen og den anden gruppe gik videre rundt for at se om der var mere at se pĂ„, og det mĂ„ man sige at det var der! ✌

For ikke nok med den smukke natur vi fik set, sĂ„ fik vi ogsĂ„ set en stor flok hjorte. Man kunne dog godt fornemme at de var semi vante til mennesker der fĂŠrdes gennem dyrehaven da man kunne komme relativt tĂŠt pĂ„ dem alligevel.🐛


Derefter ankom vi tilbage til pladsen hvor vi holdte en lille pause ved et godt gammeldags spild klodsmajor i kémpe udgave.👀😁


Da vi havde spillet lidt og nydt det dejlige men dog skiftende vejr begyndte vi sĂ„ smĂ„t at gĂžre klar til at lave mad.🍕


Vi havde i gruppen besluttet os for at lave pizza snobrĂžd, vi havde i tanken at vi ogsĂ„ ville have lavet en hvor den var fyldt med pesto, men fordi der var sĂ„ meget mad blev pestoen bare brugt til at dyppe snobrĂždende i. 




!PIZZA SNOBRØD!
Opskrift pĂ„ pizza SnobrĂžd - 4 mennesker 

  • 3 dl vand (kan byttes ud med mĂŠlk

  • 10 g gĂŠr

  • 1 spsk. olie

  • 1 tsk. salt 

  • 500 g hvedemel

  • Cheddar i tern

  • Bacon til at sno rundt om snobrĂždet.

Her ses den fĂŠrdige 
snobrĂžds dej


SnobrĂžd rundt om bĂ„let 😛


Efter at vi havde smagt hinandens lĂŠkre bĂ„lretter var det tid til hygge rundt om bĂ„let! vi hyggede med bananer som var fyldt med chokolade, og sĂ„ lavede vi ogsĂ„ s'mors (skumfiduser, kiks og chokolade) 

OgsĂ„ sad vi bare rundt om bĂ„let og lyttede til naturens lyde samt lyden af en af vores medstuderendes guitarspil. 


Efter en dejlig nat i shelterne vĂ„gnede nogle af os da skoven begyndte at lysne lidt op 

Lidt efter begyndte nogle af de andre ogsĂ„ at stĂ„ op, og sĂ„ var det tid til at lave morgenmad. 
Man kan vel godt kalde det lidt for en luksus morgenmad. 
vi fik ĂŠg og bacon 🍮🍳 og ĂŠggetoast samt kakao og lidt rester af snobrĂžd. 


Efter morgenmaden pakkede vi sammen og tog tilbage pÄ skolen for at vaske op samt sÊtte tingende pÄ plads. alt i alt en god tur i godt selskab :))











Kommentarer

PopulĂŠre opslag fra denne blog

Plante dag :)

 Plante dag  Idag har vi sĂ„et kerner og frĂž, og sĂ„ skal vi se om vi kan fĂ„ dem til at spire.  I vores Mini drivhus har vi plantet 7 forskellige kerner og frĂž.  Lilla: Solsikke  GrĂžn: Citron Pink: Peberfrugt  BlĂ„: Æble  Orange 1: Radise TrĂŠ: Chili  Orange 2: Nektarin  Vi har startet med at fylde jord og vand i potteplanterne og sĂ„ stoppet de forskellige frĂž og korn i. Vi er spĂŠndte pĂ„ om ĂŠblet vil spire, idet vi bagefter lĂŠste, at ĂŠblekerner fĂžrst skal pĂ„ kĂžl i 2 mĂ„neder for at bryde kernen og fĂ„ hvile, sĂ„ mĂ„ske ser vi ikke nogen vĂŠkst, fordi kernen stadig er i dvale. Udenfor i hĂžjbede, planter vi andre forskellige korn og frĂž. Vi lugede to bede fri, lavede riller og fyldte dem med forskellige frĂž, rĂždbede, pastinak, 2 slags bĂžnner, persille, rucola, lĂžg og hyrdetaske. Vi har beholdt noget persille og stedmorsblomst som allerede var plantede i bedene.  Hyrdetaske var en plante vi allerede fandt i hĂžjbedet. Her tog vi frĂžene og plantede ud...

Bladaktivitet pÄ vores Biotop

Vi har idag d. 17/8 vĂŠret ude pĂ„ vores biotop og indsamle blade til blad aftryk. Som en del af vores forlĂžb omkring vores Biotop, skal vi ogsĂ„ igangsĂŠtte to aktiviteter, vores fĂžrste aktivitet gik ud pĂ„ at lave insektfĂŠlde (kan ses i et andet blogindlĂŠg) og som vores anden aktivitet har vi tĂŠnkt os at gĂ„ ud og indsamle forskellige blade som vi vil bruge til bladaftryk. 🌿🍀 Vi har samlet forskellige blade ude fra vores biotop, som vi har taget med hjem og sĂ„ malet med maling pĂ„ dem, hvorefter vi sĂ„ har trykket dem over pĂ„ en hvid t-shirt. Det har tĂŠnkt som vĂŠrende en god aktivitet til bĂžrn i bĂžrnehavealderen, giver god mulighed for at udtrykke/udfolde sig kreativt med ting fra naturen. Vi ville stille spĂžrgende spĂžrgsmĂ„l til bĂžrnene om de ved hvad de forskellige blade har af navne, eller om det minder om noget de kender til fra naturen. SĂ„ fĂ„ forklaret ud fra de blade de finder i skoven, hvad det er for nogen og om det noget man kan spise. Skabe dem en relation til naturens gang omkri...

Dyreholds opgave A

Dette er vores besvarelse af opgave A i forbindelse med vores dyreholds-forlÞb MÄl for dyreholdet 1. VÊlg en bruger/borger gruppe Vores mÄlgruppe er bÞrnehave. Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den lÊste litteratur. 2. Hvilke mÄl er der for bruger/borger gruppens lÊringsudbytte? Vi Þnsker at styrke bÞrnenes udvikling af naturdannelse. En rapport fra Center for bÞrn og natur beskriver hvordan bÞrns naturdannelse bestÄr af 5 elementer, der til sammen og hver for sig er med til at danne og udvikle bÞrns natursyn (Hartmeyer & PrÊstholm 2021, s 23). De fem elementer er det materielle, det erfaringsbaserede, det kognitive, det fÞlelsesmÊssige og det filosofiske. Det er vores hypotese at et dyrehold, og arbejdet med dyr i det hele taget, isÊr er med til at styrke det fÞlelsesmÊssige, det kognitive og det erfaringsbaserede element. BÞrn er naturligt nysgerrige pÄ dyr, og dyr vÊkker bÄde fÞlelser og tanker hos bÞrn (Didriksen 2008, s 27). De fem elementer samspiller ogs...